گزارش افتتاح یک آرامگاه

به گزارش یزد بلاگ، آرامگاه بوعلی سینا از یک تخته سنگ از مرمر عظیم که دایره شکل است ساخته شده این سنگ در روی 12 پایه قرار گرفته است. مساحت آرامگاه دو هزار متر و با هزینه دو میلیون تومان ساختمان انجام پذیرفته و قسمت عمده ساختمان از بتون آرمه و سنگ عظیم قیمتی بنا شده که در قرون متمادی پایدار خواهد بود.

گزارش افتتاح یک آرامگاه

به گزارش خبرنگاران، روزنامه ایران در مرور روزنامه های قدیمی به مناسبت سرانجام قرن خورشیدی نوشت: آرامگاه حسین بن عبدالله بن سینا (شیخ الرئیس ابوعلی سینا) فیلسوف، دانشمند و طبیب مشهور ایرانی ملقب به امیر پزشکان و نابغه شرق (370-428 هجری قمری) در میدانی به نام بوعلی سینا در شهر همدان واقع شده است.

... بنا بر آنچه ابن اصیبعه و گروهی دیگر از محققان و مورخان نوشته اند ابن سینا در همدان درگذشته و در زیر حصار آن شهر دفن شده است. مقبره این سینا در دره مراد بیک در ضلع غربی خیابان بوعلی شهر همدان واقع است و در کنار قبر وی، قبر ابوسعید دخدوک واقع شده است. ابو سعید دخدوک از دوستان ابن سینا بوده و بوعلی بعد از غائله شورش سپاهیان شمس الدوله دیلمی 40 روز در خانه وی پنهان بود و منزل ابوسعید در همین محل بوده که اکنون آرامگاه هر دو است. این محل در آن روزگار پشت باروی جنوبی همدان بوده و تا اواخر قرن 13 قمری، چهارطاقی کوچکی روی قبر آن دو قرار داشته است. این چهار طاقی به دستور دختری به نام نگار که نوه فتحعلی شاه قاجار بوده، به گنبدی از آجر تبدیل شد و دو سنگ یکی روی قبر ابن سینا در طرف راست سرسرای ورودی و دیگری روی قبر ابو سعید دخدوک طرف چپ قرار گرفت. (1)

کار ساخت بنای جدید آرامگاه در حکومت پهلوی دوم آغاز شد. طرح و نقشه ساختمان بنا، در خرداد سال 1324 توسط انجمن آثار ملی بین مهندسان و فارغ التحصیلان رشته معماری به مسابقه گذاشته شد و با نظر آندره گُدار و مهندس محسن فروغی، طرح پیشنهادی مهندس هوشنگ سیحون بر اساس قدیمی ترین بنای تاریخ اسلام در ایران یعنی گنبد قابوس پذیرفته شد و در نیمه سال 1326 انجمن تصمیم به اجرای طرح گرفت. سال بعد هوشنگ سیحون طرح پیشنهادی را به عنوان سرانجام نامه به دانشکده هنرهای زیبای پاریس تقدیم کرد و اوایل سال 1328 ساخت این آرامگاه آغاز و در سال 1333 سرانجام یافت و به مناسبت هزارمین سالروز تولد وی افتتاح شد.

گزارش افتتاح آرامگاه

در یک روز تاریخی و فراموش نشدنی که مردم از زن و مرد در معابر عمومی و خیابان های خط سیر موکب شاهنشاه و ملکه که در میدان پهلوی، خیابان سینا و خیابان شاهپور برای استقبال اجتماع نموده بودند اتومبیل شاهنشاه و علیاحضرت ملکه ثریا ساعت چهار و نیم بعد از ظهر در پانزده کیلومتری شهر متوقف شد. سپهبد فضل الله زاهدی، نخست وزیر خیر مقدم عرض کردند و شاهنشاه نسبت به رؤسای ادارات اظهار مرحمت و شهردار کلید شهر را تقدیم داشته و به طرف شهر عزیمت فرمودند.

در میدان مجسمه

در میدان مجسمه ابوعلی سینا متجاوز از سی هزار نفراز اهالی اجتماع نموده بودند. مجسمه دانشمند عظیم عالی مقام شرق روی پایه فلزی و سنگ مرمر سفید به طرز بسیار زیبایی تزئین شده و سه متر ارتفاع آن می باشد. زیر پای مجسمه در روی تابلو از مرمر با خط زیبایی نوشته شده است: ابوعلی سینا 370-428 هجری

دل گر چه درین بادیه بسیار شتافت

یک موی ندانست و بسی موی شکافت

گرچه ز دلم هزار خورشید بتافت

آخر به کمال ذره ای راه نیافت

آقای حسین علاء، وزیر دربار شاهنشاهی به نام نامی اعلیحضرت همایونی نوار مخصوص را قطع و گروه موزیک سرود شاهنشاهی را نواخت و ازدحام جمعیت هورا کشیدند و احساسات ملی را نمایان ساختند. در این موقع پروفسور هانری ماسه فرانسوی نطق مهیجی ایراد کردند و سرانجام گفتند. بوعلی سینا فیلسوف عظیم، متعلق به دنیا است خدمات شایانی که او به عالم انسانیت نموده قابل وصف نیست. سپس آقای دکتر ابراهیم مذکور، رئیس هیأت نمایندگی مصر سخنرانی جالب توجهی نمودند که در میان هیجان عمومی سرانجام پذیرفت.

گشایش آرامگاه

آرامگاه بوعلی سینا از یک تخته سنگ از مرمر عظیم که دایره شکل است ساخته شده این سنگ در روی 12 پایه قرار گرفته است. مساحت آرامگاه دو هزار متر و با هزینه دو میلیون تومان ساختمان انجام پذیرفته و قسمت عمده ساختمان از بتون آرمه و سنگ عظیم قیمتی بنا شده که در قرون متمادی پایدار خواهد بود. کلیه دانشمندان و مستشرقان که برای حضور در مراسم گشایش آرامگاه دانشمند عالی مقام ابوعلی سینا به ایران آمده اند و عده زیادی از فضلا و دانشمندان ایرانی مدعوین از ساعت 8 صبح در دو طرف خیابان بوعلی سینا حاضر شده بودند. دو ساعت قبل از ظهر موکب اعلیحضرت همایون شاهنشاهی در حالی که تیمسار سپهبد فضل الله زاهدی نخست وزیر در التزام رکاب بودند به آرامگاه تشریف فرما و در مدخل عمارت اعضای انجمن آثار ملی خیر مقدم عرض کردند. گزارشی از بنای آرامگاه به عرض رسیده و آقای احمد دنیاسوز فرماندار همدان از طرف اهالی همدان از تشریف فرمایی شاهنشاه سپاسگزاری نمودند. ذات شاهانه با قطع نوار آرامگاه را افتتاح و وارد آرامگاه شده دسته گل بسیار مجللی نثار مقبره حکیم دانشمند بوعلی سینا کردند. در این موقع همراهان و کلیه میهمانان وارد شده و فاتحه خواندند و اعلیحضرت همایون شاهنشاهی به کتابخانه تشریف فرما شده دفتر یاد بود را امضا و به اقامتگاه سلطنتی مراجعت کردند. (2)

منابع:

1- جشن نامه ابن سینا - صفا، ذبیح الله - جلد اول

2- روزنامه کوشش - یکشنبه 12 اردیبهشت 1333

نماشو: نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 6 شهریور 1400 بروزرسانی: 6 شهریور 1400 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 2007

به "گزارش افتتاح یک آرامگاه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش افتتاح یک آرامگاه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید