چرا هکرها در دوران کرونا پیروز ترند؟

به گزارش یزد بلاگ، با شیوع کرونا میزان دورکاری کارمندان شرکت ها و مؤسسات مختلف در جهان افزایش یافت و هکرها و مجرمان سایبری به این شرایط به چشم یک فرصت بزرگ نگاه می کنند.

چرا هکرها در دوران کرونا پیروز ترند؟

شرایط ویژه سال 2020 به این معناست که جهانی کسب و کار و تجارت، آموزش و تحقیق، سیاست و... همگی به جهانی دیجیتال متصل به اینترنت وابسته هستند اما در میان این وابستگی، باید فکری هم به حال شرایط امنیت سایبری شود چراکه میزان حملات سایبری در سال جاری میلادی افزایشی چشمگیر داشته و بیشتر این حملات نیز فیشینگ و باج افزار بوده اند. هکرها به شرکت های خصوصی و سازمان های دولتی رحم نمی کنند و هرکجا که ضعف امنیتی ببینند بسرعت وارد می شوند و گاه در ازای آزاد کردن اطلاعات درخواست مبالغی تا میلیون ها دلار باج دارند، اما چرا میزان موفقیت هکرها تا این حد بالا رفته و به بیان دیگر هک کردن برای آنها آسان تر از گذشته شده است؟ مؤسسات پژوهشی مختلف دلیل این موضوع را دورکاری کارمندانی می دانند که آموزش های لازم را برای مواجهه با هکرها ندیده اند. همه کارمندان پیش از این در فضایی مشغول به کار بوده اند که یک تیم ویژه، مسئولیت تأمین امنیت شبکه و کامپیوترهای آنها را به عهده داشته اند و حالا آنها یک تنه در میانه طوفان هکرها قرار گرفته اند بدون اینکه از تأمین امنیت سایبری چیزی بدانند.

ازسوی دیگر برخی کارمندان دورکار ممکن است در ساعات غیرکاری نیز سری به سیستم خود بزنند و به عنوان مثال یک ایمیل را چک کنند یا وارد پرتال ویژه خود شوند که این بهترین زمان هک را در اختیار مجرمان سایبری قرار می دهد. حتی اگر تیم سایبری یک شرکت از راه دور هم بر امنیت سایبری سیستم های کارمندان نظارت داشته باشد در ساعات غیرکاری عملاً هیچ گونه امنیتی وجود ندارد و هکرها می توانند براحتی به اطلاعات دست پیدا کنند. حالا دیگر بیشتر کارکنان از لپ تاپ های موجود درخانه استفاده می کنند که همه کارهای شخصی خود از جمله پرداخت های مالی را نیز با آن انجام می دهند و همین موضوع هم کار را برای هکرها آسانتر می کند و راحت تر می توانند با یک فیشینگ ساده به سرقت داده های مالی افراد بپردازند. تنها کافی است کاربر یک ایمیل آلوده را باز کند به این ترتیب کنترل کامپیوتر کاربر در دست هکر قرار می گیرد و حتی می تواند با ارسال پیام به دوستان وی، از آنها نیز باجگیری کند یا اینکه با ارسال پیام هایی که ظاهراً ازسوی محل کار آنها ارسال شده، آنها را در این حمله سایبری شریک کند.

یکی دیگر از دلایل موفقیت بالای هکرها در دوران اپیدمی کرونا این است که شرکت ها و مؤسسات، بک اپ های آفلاین از اطلاعات خود ندارند. در صورت وجود این بک اپ ها می توان براحتی دست هکرها را کوتاه کرد.

همچنین محققان، جدا کردن شبکه اینترنت افراد دورکار از شبکه اینترنت خانگی در صورت امکان را یکی دیگر از راه های مقابله با هکرها در دوران شیوع کرونا عنوان کرده اند. این محققان همچنین یکی دیگر از دلایل افزایش فعالیت مجرمان سایبری را پرداخت باج ازسوی کاربران می دانند. کاربران برای به دست آوردن دوباره اطلاعات خود حاضرند بسرعت باج درخواستی هکرها را پرداخت کنند درحالی که تسلیم شدن در برابرهکرها به معنای کمک به ادامه این چرخه است.

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان را اینجا بخوانید

نماشو: نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 6 شهریور 1400 بروزرسانی: 6 شهریور 1400 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 2800

به "چرا هکرها در دوران کرونا پیروز ترند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا هکرها در دوران کرونا پیروز ترند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید