نقش موثر میوه و سبزیجات در پیشگیری و کنترل بیماریهای غیرواگیر

به گزارش یزد بلاگ، معاون دفتر مدیریت بیماری های غیر واگیر گفت: در پی استقبال جهانی از اول جولای مصادف با دهم تیرماه روز جهانی میوه، مجمع عمومی سازمان ملل متحد (UN) سال 2021 میلادی را به اسم سال جهانی میوه و سبزیجات اعلام نمود و فائو را متولی اصلی جشن این سال قرار داد.

نقش موثر میوه و سبزیجات در پیشگیری و کنترل بیماریهای غیرواگیر

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، ‬دکتر علیرضا مهدوی، ‫معاون دفتر مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت با اعلام این خبر، گفت: بنابر اسناد سازمان ملل متحد، سال جاری فرصتی برای افزایش آگاهی در مورد نقش میوه ها و سبزیجات در تغذیه انسان، امنیت غذایی، بهداشت و بعلاوه مسیری برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد دانسته شده است. ‬

وی اضافه نمود: در سال 2021 جشن روز دنیای میوه به اسم یکی از برنامه ها و مصادیق برنامه توسعه پایدار سازمان ملل متحد (SDG) پذیرفته شد و سایر نهاد های زیر مجموعه سازمان ملل همانند یونیسف (UNICEF)، یونسکو (UNESCO)، ایفاد (IFAD)، سازمان دنیای بهداشت (WHO)، برنامه پیشرفت و توسعه ملل متحد (UNDP)، سازمان دنیای گردشگری (UNWTO) و سازمان تجارت دنیای (WTO) به همکاری با برنامه های سال دنیای میوه و سبزیجات دعوت شده اند.

وی ادامه داد: بعلاوه مجمع عمومی سازمان ملل متحد از کشور های عضو خواسته که برنامه هایی را به مناسبت این سال طراحی و اجرا نمایند. هدف از نامگذاری این سال، تاکید بر عدالت غذایی، نقش فرهنگ ملل و هنر در اشاعه امنیت غذایی و پرهیز از اتلاف و اسراف میوه اسم شده است.

مهدوی بیان نمود: در سند مربوط به نامگذاری این سال که به وسیله فائو (FAO) تنظیم و منتشر شده است، نقش میوه و سبزیجات در سلامتی و رژیم غذایی متنوع، متعادل و سالم و اصلاح سبک زندگی مورد تاکید قرار گرفته است و کوشش جدی برای کاهش تلفات میوه و سبزیجات از همه ذینفعان درخواست شده است.

معاون دفتر مدیریت بیماری های غیرواگیر اظهار کرد: کشاورزی و فراوری میوه، تجارت و حمل و نقل، میوه مدیریت ضایعات و زباله ها از دیگر موضوعات مطرح شده در این سند دنیای است. احترام به محصولات کشاورزی از مزرعه تا میز خانه دیدگاهی فرهنگی است این برنامه ترویج آن را دنبال می نماید.

وی اضافه نمود: استفاده از فناوری های نوین و دیجیتال در نگهداری، ردیابی و تقسیم درست مواد غذایی، به روز رسانی نظام های فراوری و فروش، توجه به مصرف و عرضه درست میوه در پاندمی کرونا، استفاده صحیح از آب در کشاورزی، مصرف همیشگی میوه از شش ماهگی تا خاتمه عمر، ضرورت مصرف روزانه حداقل 400 گرم میوه و سبزی برای همه انسان ها در همه جای دنیا، باور به اینکه اتلاف هر میوه به معنای نابودی آب و خاک و حیات کره زمین است، ترویج این باور که همه میوه ها زیبا هستند و هیچ میوه ای نباید به دلیل شکل و مقدار آن دور ریخته گردد، از جمله موارد مذکور در این سند دنیای است.

وی اسم کرد: از آنجا که سازمان ملل متحد دهه 2019 تا 2028 را با هدف مبارزه با گرسنگی و فقر غذایی، دهه کشاورزی خانگی نامگذاری نموده است، بخشی از این سند به توصیه هایی برای ترویج کاشت و برداشت محصولات کشاورزی در خانه ها، آپارتمان ها، خیابان ها و ... اختصاص یافته است. در این پیشنهاد ها به فوائدی، چون امنیت غذایی، بهداشت، بهبود معیشت، حفاظت منابع طبیعی و محیط زیست و حرکت به سوی توسعه پایدار توجه شده است.

‫نقش میوه و سبزیجات در پیشگیری و کنترل بیماری های غیر واگیر‬

مهدوی گفت: شرط اصلی سلامت زیستن، داشتن تغذیه صحیح است. عادات نامطلوب غذایی سلامت بچه ها و نوجوانان را به خطر می اندازد و در سنین بالاتر خطر ابتلا به بیماری های غیرواگیر مثل فشار خون بالا، دیابت، بیماری های گوارشی و سرطان را افزایش می دهد. ‬

‫به گزارش وبدا، وی توضیح داد: مصرف میوه و سبزی یکی از اولین و مهمترین توصیه های تغذیه ای در راستای حفظ سلامتی و تندرستی است و یکی از ارکان اصلاح شیوه زندگی است.

معاون دفتر مدیریت بیماری های غیرواگیر گفت: میوه و سبزیجات از ساخته شدن مواد چرب در درون دیواره های داخلی سرخرگ های قلبی جلوگیری می نماید، علاوه بر آن با مصرف این نوع مواد غذایی زودتر احساس سیری می کنید و به این ترتیب کمتر غذای پر انرژی مصرف می گردد. توصیه می گردد حداقل پنج واحد میوه و سبزیجات (400 گرم و بیشتر) در یک روز مصرف گردد تا خطر بیماری های قلبی، سرطان ها، دیابت و ... کاهش یابد.

مهدوی اضافه نمود: شواهد قوی دال بر کاهش خطر بیماری عروق کرونر با خوردن میوه و سبزی وجود دارد، اما اینکه چگونه میوه و سبزی باعث کاهش خطر بیماری عروق کرونر می گردد هنوز به طور دقیق معین نشده است، اما به نظر می رسد، آنتی اکسیدان های موجود در میوه و سبزی عامل این اثر است (آنتی اکسیدان ها موادی هستند که از تشکیل رادیکال های آزاد در سلول جلوگیری می نماید و نقش مهمی در پیشگیری از سرطان دارند).

وی ادامه داد:، زیرا آنتی اکسیدان ها از اکسیداسیون موادی که موجب میگردد کلسترول در سطح داخلی رگ رسوب کند جلوگیری می نماید. در مورد قرص های ویتامین هنوز هیچگونه شواهدی دال بر اثر آنتی اکسیدان آن ها گزارش نشده است. از طرفی میوه ها و سبزی ها غنی از پتاسیم هستند، پتاسیم یک ماده معدنی است و به کنترل فشار خون یاری می نماید و از ریتم نامنظم قلب جلوگیری می نماید. غالب میوه ها و سبزی ها غنی از اسید فولیک هستند و می توانند با داشتن این ماده سطح هموسیستین را در خون کاهش دهند، هموسیستین یکی از موادی است که زمینه ساز بیماری های عروق کرونر به تعداد می رود، اگر چه تحقیقات بیشتری برای یافتن تأثیر مقادیر بیشتر اسید فولیک بر کاهش خطر بیماری عروق کرونر باید انجام گردد.

هر روز حداقل 5 سهم میوه و سبزیجات را مصرف کنید

مهدوی بیان نمود: هر روز حداقل 5 سهم میوه و سبزیجات را مصرف کنید. سعی کنید میوه و سبزیجاتی که مصرف می کنید متنوع باشد. می توانید از میوه و سبزیجات تازه، یخ زده یا کنسرو شده بهره ببرید، آب میوه ها (هر واحد آب میوه معادل یک لیوان150 میلی لیتری آب میوه است) به اسم یک سهم از5 سهم در یک روز به تعداد می رود.

وی در خاتمه گفت: مصرف روزانه میوه به دلیل وجود فیبر باعث کاهش کلسترول می گردد، سعی کنید از انواع میوه بهره ببرید.

نماشو: نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 6 شهریور 1400 بروزرسانی: 6 شهریور 1400 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 4200

به "نقش موثر میوه و سبزیجات در پیشگیری و کنترل بیماریهای غیرواگیر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقش موثر میوه و سبزیجات در پیشگیری و کنترل بیماریهای غیرواگیر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید