نـاسـا ما را فریب داده است !

به گزارش یزد بلاگ، تخت بودن زمین اعتقادی است که از 323 سال پیش از میلاد تا قرن 17 میلادی بین تمدن های مختلف رواج داشت. هواداران این مفهوم، زمین را به شکل صفحه یا قرصی تخت فرض می نمایند که در مرکز عالم واقع شده است و خورشید دور آن می چرخد.

نـاسـا ما را فریب داده است !

با پیشرفت علم نجوم و اندازه گیری های دقیق فاصله زمین تا خورشید و کشف و رصد سیاره های دیگر که به خصوص از زمان ورود تلسکوپ به جهانی اخترشناسی شدت گرفت و بعدها با پروازهای انسانی و رباتیک به فضای ماورای جو و عکس های فضایی که تا به امروز از زمین گرفته شده اند جای تردیدی باقی نمانده است که زمین سیاره ای تقریبا کروی شکل در منظومه خورشیدی است که همراه هفت سیاره دیگر دور خورشید در گردش است. اما جالب است که همچنان تفکر زمین تخت در سراسر جهان هوادارانی دارد.

سال 1335شمسی/1956میلادی، درست پنج سال پیش از پرواز تاریخی یوری گاگارین به فضای بیرونی زمین، فردی به نام ساموئل شِنتون، انجمن بین المللی تحقیقات زمین تخت را در شهر دوور انگلستان بنیان گذاشت.

انجمنی که تا امروز فعالیت می نماید و در کشورهای مختلف شاخه های رسمی و غیررسمی دارد. هواداران ایده زمین تخت به خصوص در سال های اخیر به لطف شبکه های اجتماعی و برگزاری جلسات مختلف در کوششند کروی بودن زمین را توطئه سازمان های فضایی جهان به ویژه سازمان فضایی آمریکا (NASA) و سازمان فضایی اروپا (ESA) معرفی نمایند و تصورات خودشان را در خصوص تخت بودن زمین گسترش دهند.

محعمولا در گفت وگو با زمین تخت گرایان (flat Earthers) جز پاره ای توجیهات غیرعلمی که بعضا خود آنها هم از تکمیل آن ناتوان می مانند چیزی حاصل نمی شود.

مسأله جالب توجه درباره پیروان این تفکر در همه جای جهان، سطح تحصیلات این افراد است که مدرک کارشناسی هم دارند! مسأله ای که بر این نکته کلیدی تاکید می نماید که تحصیلات علمی بی اندیشه می تواند به از دست دادن توان تشخیص علم از شبه علم منجر شود.

یکی از انجمن هایی که فعالیت گسترده ای در ترویج این باور دارد، انجمن زمین تخت گرایان ایتالیا است که تا پیش از شیوع کووید 19 و محدودیت های ناشی از آن، در طول سال چند اجلاس در نقاط مختلف ایتالیا به خصوص در شهرهای میلان و پالرمو برگزار می کرد.

از این رو، خبرنگار جام جم گفت وگویی تلفنی را با آلبینو گالوپینی (Albino Galuppini) از فعالان اصلی این انجمن انجام داده است.

گالوپینی دانش آموخته رشته علوم طبیعی در دانشگاه دولتی پارما است و سال هاست در مجلاتی مثل آرکئومیستری مگزین، یوفو اینترنشنال و اسپچاله اِنیگمی می نویسد؛ نشریاتی که همه به ترویج شبه علم هایی چون بیگانگان فضایی و ایده جهان زمین مرکزی (مربوط به دوران پیش از گالیله و کپرنیک) می پردازند.

او همچنین کتابی با عنوان کتابچه هایی از زمین تخت را در دو جلد به رشته تحریر درآورده است. گفت وگوی ما با این زمین تخت گرای سرشناس قرار نبود جنبه بحث و جدل علم با شبه علم به خود بگیرد.

با او گفت وگو نموده ایم تا پاسخ هایش به سوالات یک خبرنگار علمی را ببینید و قضاوت کنید.

آیا اجلاس زمین تخت گرایان به صورت سالانه برگزار می شود یا خیر و معمولا چه کسانی در آن شرکت می نمایند؟ از چه طیف سنتی و با چه سطحی از تحصیلات هستند؟

تا به امروز چند اجلاس در شمال و جنوب ایتالیا برگزار نموده ایم. ما گروهی از زمین تخت گرایان ایتالیایی هستیم که همدیگر را می شناسیم و همه در این جلسات شرکت می کنیم و روزنامه نگاران و خبرنگاران بسیاری را هم در رسانه های مختلف برای پوشش خبری دعوت می کنیم. تماشاچیان و شرکت نمایندگان اجلاس ما معمولا از هر سن و هر سطح تحصیلاتی در جامعه هستند. اما تقریبا همه برگزارنمایندگان و سخنرانان مدرک کارشناسی دارند که البته این لیسانس می تواند در حوزه ها و رشته های مختلف باشد.

برای شرکت در این اجلاس چه شرایطی در نظر گرفته شده است؟

به طورکلی شرط شرکت در این اجلاس فقط خرید بلیت ورودی است که بین 20 تا 25 یورو است و این مبلغ صرف هزینه های اجلاس شامل اجاره سالن، خریدها و همچنین صرف دعوت از برگزارنمایندگان و سخنرانان می شود زیرا سفر از شمال به جنوب ایتالیا و برعکس بسیار هزینه بر است.

می دانیم که به لطف دستگاه های پیشرفته، امروز ما عکس های فضایی بسیاری از زمین داریم که فضانوردان گرفته اند و در تمام این عکس ها، شکل کروی سیاره ما به وضوح دیده می شود. فرضیه تخت بودن زمین در قرن بیست و یکم چگونه شرح پذیر است؟

شرح درباره زمین تخت گرایی بر این حقیقت پایدار است که تا به امروز هیچ اثبات تجربی ای وجود ندارد که نشان دهد زمین شکل کروی دارد یا دور خودش می چرخد. فقط کافی است تصور کنید تمام تصاویر فضایی که از زمین گرفته شده اند ساخته و پرداخته ناسا است تا مردم را متقاعد نمایند زمین توپی است که دور خورشید می شود.

با این جواب شما، به ذهن من این سوال خطور می نماید که به چه دلیل و چرا تا به امروز هرگز هیچ عکسی از زمین تخت گرفته نشده است؟ آیا علتش کمبود منابع اقتصادی است؟ یا به دلیل نداشتن یک فناوری خاص است یا دلایل دیگری دارد؟

در واقع، عکس هایی از زمین تخت وجود دارد و این عکس ها محیطی حدود 40 هزار و 100 کیلومترمربع برابر با صفحه ای به قطر 12 هزار و 756 کیلومتر را نشان می دهند. این خودش اثبات می نماید که زمین تخت است، زیرا این فاصله برای این که بتواند نشان دهد شاید زمین واقعا انحنا داشته باشد به حد کافی زیاد است. اما با این اثبات دیداری تایید می شود که حتی در این مسافت هم زمین همچنان تخت است.

پس با این حساب هنوز عکسی وجود ندارد که بتواند زمین تخت را با زاویه 180 درجه و از ابتدا تا پایان پوشش داده و لبه های آن را نشان دهد؟

طبیعی است که در حال حاضر هنوز کسی این عکس را در اختیار ندارد و هنوز نمی توان چنین عکسی از زمین گرفت. زیرا تا به امروز فقط می شود تا ارتفاع 40 تا 50 کیلومتری در آسمان بالا رفت و بالای آسمان فقط سیاهی ا ست و نمی دانیم در این تاریکی بالای آسمان چه چیزی وجود دارد. پس کسی نتوانسته به آن وارد شود و از کل زمین عکس بگیرد. چون کل زمین بسیار عظیم تر از آن چیزی است که ناسا تصور می نماید و برای دریافت عکسی از تمام آن باید از آسمان بالاتر رفت. این کار بسیار سخت است زیرا دور زمین را کمربندی از یخ احاطه نموده است.

بنابراین از دیدگاه زمین تخت گرایان نقاط قطبی هم وجود ندارند؟

زمین سیاره (Planet/Pianeta) نیست بلکه صفحه ای تخت (Plane/Piano) شبیه پیتزا است که در آن، فقط قطب شمال وجود دارد و درست از این نقطه است که زمین گسترش می یابد؛ یعنی قطب شمال در مرکز صفحه زمین قرار گرفته و قطب جنوب وجود ندارد و کشورهایی مانند استرالیا و نیوزیلند در سوی دیگر قطب شمال قرار دارند و در این مورد می توان چند اثبات ارائه کرد. برای مثال وقتی از استرالیا به سوی آمریکا پرواز می کنید از آلاسکا که در قطب شمال است رد می شوید. درحالی که اگر زمین گرد باشد، استرالیا نزدیک قطب جنوب است و بنابراین باید از مکزیک بالا بروید اما جهت از استرالیا به آمریکا ازطریق قطب شمال، آلاسکا و کانادا ست و تا آمریکا پایین می آید و می بینید زمین واقعا تخت است.

بین زمین تخت گرایان، برای نمونه کسی است که پیروز شده باشد به مرزهای جهان رسیده باشد و از لبه های جهان عکاسی نموده باشد؟ زیرا می دانیم چند ماه قبل یک زوج ونیزی کوشش کردند با رسیدن به سیسیل به لبه جهان برسند اما پیروز نشدند.

معتقدم این خبر، تبلیغات دروغین بود تا جهت ما را از پژوهش های واقعی دور کند. متاسفانه نمی توان به لبه های جهان رسید، به خصوص برای مردم عادی این کار غیرممکن است زیرا آنجا برای مردم عادی دست نیافتنی است.

بین استادان دانشگاه، فیزیکدان ها و جغرافیدانان هم کسانی هستند که معتقد باشند زمین تخت است؟ اگر این گونه است، براساس اصول فیزیک چگونه چنین چیزی امکان پذیر است؟

اصول فیزیک در حقیقت بیشتر از آن که کروی بودن زمین را تایید نمایند بر تخت بودن آن صحه می گذارند و چیزی که در این عرصه قابل آنالیز است در واقع همان زمین تخت است؛ زیرا هیچ اثباتی برای این که نشان دهیم زمین حرکت می نماید و دور محور خودش می چرخد وجود ندارد. برای مثال، وقتی با هواپیما فاصله رُم تا تهران را می پیماییم اگر زمین دور خودش بچرخد باید در جهتی منحنی حرکت کنیم درحالی که هواپیما همواره در خطی مستقیم حرکت می نماید نه خطی منحنی. طبیعی است که در ایتالیا هیچ استاد یا شخصیت دانشگاهی به زمین تخت باور ندارد. در واقع به طور رسمی باور ندارد اما احتمالا کسانی هستند که به این مسأله معتقدند اما به دلیل ترس از دست دادن موقعیت حرفه ای خودشان ترجیح می دهند این اعتقاد را علنی ننمایند.

در اجلاس زمین تخت گرایان ایتالیایی که سال گذشته در میلان برگزار گردید گفته شد خورشید در فاصله حدود 5000 کیلومتری از زمین قرار گرفته است و نه در فاصله تقریبا 150میلیون کیلومتری که اخترشناسان می گویند. از کجا به این نتیجه رسیدید فاصله خورشید تا زمین حدود 5000 کیلومتر است؟

این اندازه گیری را یکی از همکاران من به اسم آگوستینو فاواری (Agostino Favari) اهل سیسیل انجام داده و برپایه قوانین مثلثات با اندازه گیری ارتفاع خورشید از سطح زمین نسبت به خط افق در ساعات مختلف روز تعیین نموده است که ارتفاع خورشید تا زمین 5000 کیلومتر است. اما زمین تخت گرایان دیگری هستند که این ارتفاع را 1800 کیلومتر اندازه گیری نموده اند.

زمین تخت گرایی اختلاف ساعت بین کشورها را چگونه شرح می دهد؟ برای مثال اکنون که این گفت وگو را انجام می دهیم در ایران و ایتالیا شب است اما در ایالات متحده خورشید در آسمان است.

این مسأله با پیش فرض این حقیقت شرح داده می شود که زمین این گونه ساخته و برنامه ریزی شده است و به سادگی می توان گفت که براساس یک طرح از پیش تعیین شده، تغییر و تناوبی میان شب و روز و فصل ها وجود دارد و آن طورکه در انجیل آمده، زمین برای مرد و زن و جانوران و سایر چیزها خلق شده است. بنابراین ما معتقدیم همان کسی که عالم را خلق نموده مقدر نموده که خورشید بچرخد و نور محدودی فراوری کند و در زمان هایی مثل اکنون، مدت زمان نور درحال افزایش است و در زمان هایی دیگر زمان آن کاهش می یابد.

عقیده زمین تخت گرایی درباره گرانش چگونه است؟ چرا سیب از درخت می افتد؟

در زمین تخت گرایی، گرانش آن گونه که نیوتن گفته است شرح داده نمی شود؛ بلکه به این ترتیب است که در مرکز صفحه زمین، جرم سنگین تر و چگال تری نسبت به جرم نقاط دیگر وجود دارد و در واقع مرکز زمین همان مرکز جرم است و بالای آن، بهشت و زیر آن جهنم قرار گرفته است. اما متاسفانه ما اروپایی ها از 500 سال پیش و به واسطه افرادی چون کپرنیک، گالیله و تمام کسانی که این مناظرات را به وجود آوردند گرفتار فریب عظیمی شده ایم و در واقع قربانیان این تقلب عظیم هستیم.

ماه کجای فرضیه زمین تخت گرایی قرار می گیرد؟

ماه جرمی جامد نیست و آن گونه که عهد عتیق می گوید نوری شفاف در آسمان است و این نور خلق شده و بازتابی از نور خورشید نیست.

پس منظومه خورشیدی و سایر سیارات چه جایگاهی دارند؟

سایر سیارات هم نورهایی سرگردان در آسمان هستند و اکتشافات فضایی و سفر به مریخ هم از دیگر فریب های ناسا و دیگر سازمان های فضایی کشورهاست.

هدا عربشاهی - دانش / روزنامه خبرنگاران

نماشو: نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 6 شهریور 1400 بروزرسانی: 6 شهریور 1400 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 3498

به "نـاسـا ما را فریب داده است !" امتیاز دهید

3 کاربر به "نـاسـا ما را فریب داده است !" امتیاز داده اند | 3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نـاسـا ما را فریب داده است !"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید