معرفی آرامگاه خواجه ربیع مشهد، عکس

به گزارش یزد بلاگ، نام خواجه ربیع در تاریخ ربیع بن خثیم است. او از طایفه بنی اسد و ساکن کوفه، از زمره زهّاد هشتگانه صدر اسلام و تابعین (کسانی که صحابه پیامبر را درک نموده اند) و همچنین از یاران و سرداران حضرت علی بوده است. وی از اصحاب پیغمیر اسلام و نیز از سرداران سپاه 11 حضرت علی (ع) بوده است.

معرفی آرامگاه خواجه ربیع مشهد، عکس

وی ضمن ارادت به حضرت علی ظاهراً از خویشان معاویة بن ابوسفیان هم بوده است، بنابراین در سال های پایانی خلافت حضرت علی و بروز اختلاف میان ایشان و معاویه، به قصد انزوا و دوری از نزاع طرفین عراق را به قصد ایران و خراسان ترک نموده است. او در سال های پایانی عمر ساکن شهر نوغان (مرکز ولایت توس در آن موقع) شده و بالاخره در سال 63 ه .ق یا به روایتی دیگر در سال 61 درگذشته و در یک فرسنگی شمال نوغان دفن شده است. مشهور است که امام رضا هنگام سفر به خراسان در سال های 200 تا 203 ه .ق قبر خواجه را زیارت نموده است.

مشخصات بنا

مقبره خواجه ربیع بنایی باشکوه در باغی وسیع و مصفا، بر کناره کشف رود و در حاشیه شمالی شهر مشهد واقع است. این مقبره دارای گنبدی به ارتفاع 18 متر بر روی بنایی چهار ایوانی است. گنبد بنا دو پوششه و پوشیده از کاشی های زیبای فیروزه ای و درون بنا هم مزین به نقاشی های طلایی رنگ است.

طرح آرامگاه در نمای بیرونی هشت ضلعی و در درون چهار ایوانی است. از انتهای ایوانهای اضلاع عظیم راهروهایی به درون باز شده اند. بر فراز بنا گنبد فیروزه ای رنگ قرار گرفته است که ارتفاع گنبد تا کف 18 متر می باشد.

پرشین بلاگ: پرشین بلاگ | سیستم وبلاگ های پرشین

دور زمین: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: گردشبان
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 3653

به "معرفی آرامگاه خواجه ربیع مشهد، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی آرامگاه خواجه ربیع مشهد، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید